Saturday, February 5, 2011

Iran anyone?

I just love this "psak". It speaks worlds about what has gone wrong in religious society. Especially entertaining is point 3.

. כשיש פקידה לא צנועה בבנק או בחנות ואין פקיד או פקידה צנועה, האם מותר לפנות אליה ולבקש ממנה את השירות אותו היא אמורה לספק או שיש חובה לבוא במשמרת אחרת ששם אולי תהיה פקידה אחרת צנועה יותר?
2. (שאלה שניה חשובה מאוד) האם יש חילוק בחוסר הצניעות, כמו פגם שרוב הנשים נוהגות בו כמו העדר שרוולים ארוכים, לבין פגם שמיעוט הנשים נהגו בו כמו מחשוף בחזה או גופיה ללא שרוולים?
3. אם יש פקידה אחרת צנועה, האם חובה לסרב לשירות הפקידה הלא צנועה ולפגוע בה או שאפשר ללכת אליה ולהשתדל לא להסתכל?
האם גם בזה יש לחלק בין פגם המיעוט לפגם הרוב כנ"ל בשאלה השניה?

הרה"ג דוב ליאור
1. אין חיוב לבוא בפעם אחרת, אולם לכתחילה וודאי שראוי לעשות כך.
2. יש לחלק בין חוסר צניעות מצדך, שייתכן שאתה מחמיר בנושאים אלו, לבין חוסר צניעות המקובל על כולם כחוסר צניעות.
3. הפקידה הלא צנועה פוגעת בך ולכן אינך צריך להתחשב בפגיעה שלה.


  1. Care to elaborate? What's so fascinating?

  2. I said entertaining. Has anyone noticed that the religious community constitutes a minority in this country? The Rabbi says that since the clerk is offending you, you need not be concerned about offending her. Cute. What a great way to strengthen Israeli society. Gee, I wish I had thought of that. On a Halakhic level, there is a difference between seeing and staring. He should have told the gent not to stare and shalom al Yisrael. The Divrei Chamudot, Ben Ish Chai, Yaskil Avdi and Naharei Afarsimon all rule that erva is defined entirely by social norm. According to them, in a society where bare breasts are customary, for example, they do not constitute erva. There are poskim who disagree with them, but a non-religious woman has the right to claim קים לי and dress as she wishes as long as it is within social norms of her milieu.

  3. you're barking up the wrong tree i think. his first two answers were totally reasonable- esp in th emilieu in which he was being asked.

    i actually like the fact that the rabbi tried bringing a little reasonableness to this guy who is really looking to be machmir and cut himself off.

    you're right, the last comment was a little harsh, and i'm pretty sure that the rabbi knows the sources that you quote (at least three of them), but his answer is also public policy related as you and i have discussed often. i'm not sure if he were to really push it that the rabbi would say you should embarrass the woman in public.

  4. He didn't say embarrass in public. He said offend. Sorry ... something is wrong with that third response. Something seriously wrong. Correct he knows the sources and public policy is what's at play. That's exactly the problem ... his public policy is a bit off, no?